Wednesday, August 26, 2009

MCA setel.. mic..umno????

hari ini sudah pasti penuh di dada akhbar nasional dan juga akhbar2 cina mengenai pemecatan chua soi lek dari mca..

perkara ini sudah memang dijangka sejak lama dulu..
siapa yang tidak tahu mengenai perseteruan antara chua soi lek dan presiden mca sekarang ong tee keat..

satu langkah yang berani yang diambil oleh presiden mca tersebut bagi mengurangkan liabiliti dalam MCA...imej MCA sekarang yang terok dibelasah oleh DAP mungkin dapat dikurangkan..pemberontakan ahli MCA yang menyokong chua soi lek mungkin akan berlaku dalam MCA..tetapi ini tidak dapat di elakkan bagi menyelesaikan masalh dalaman MCA..

apa yang saya ramalkan kemungkinan besar beliau akan menyertai PKR seperti mana yang dilakukan beberapa pemimpin MCA dan MIC sebelum ini..
kemungkinan juga PKR akan menambah satu kerusi parlimen jika anak chua soi lek iaitu chua tee yong (mp labis) menyertai bapa beliau..

trend ini dapat kita lihat sejak pru 2008 lg..
sebagai contoh bekas ketua wanita MCA (kalau tak silap) datin paduka tan yee keuw mantan adun bandar klang telah mnyertai pkr setelah gagal mendapat tempat sebagai calon dalam pru 2008..alasan beliau ialah beliau ingin berkhidmat untuk rakyat dan parti yang memerlukannya..

apa yang saya tunggu sekarang ialah MAJOR OVERHAUL yang patut dilakukan oleh UMNO dan MIC jika mahu sokongan rakyat kembali pada mereka..

No comments: