Thursday, April 22, 2010

sasterawan negara yang lupa


seorang lagi anak seni yang aku hormati kerana prinsip telah hanyut
dibuai mimpi...a samad said..satu nama besar dalam dunia bahasa dan
sastera telah hanyut dalam belaian dunia politik..

beliau kini hanyut dengan jilatan dan buaian dsai dan rakan-rakan..
bermula dengan platform kononya memperjuangkan bahasa kini beliau
secara terang mendukung perjuangan si pelacur negara..

hilangkah rasa hormat dan malu beliau pada kerajaan yang selama ini
mendukung, membantu dan menaikkan nama beliau di persada sastera
nusantara..lupakah beliau siapa yang memberi penghormatan dan
mengenang jasa-jasa beliau..

ingin saya bertanya..jika benar aljuburi memperjuangkan bahasa..
apakah jasa si penjubur pada sastera selama dia menjadi timbalan
perdana menteri dan menteri pelajaran..apa yang disanjung pada
orang yang hanya tahu beretorik ini saya pun tak tahu..apakah
pak samad juga sudah menjadi seorang opurtunis..

ingin juga saya bertanya pada pak samad..mahukah lim kit siang
dan lim guan eng memperjuangkan bahasa melayu sedangkan merekalah
orang yang cukup lantang mempermainkan bahasa kebangsaan dan sekolah
kebangsaan..

bukanlah hasrat saya untuk menghina dan menjatuhkan beliau tapi
malu melihat cara dan sikap beliau yang terbabit sama dengan
pelacur-pelacur negara..mesej saya pada pak samad..sedarlah siapa
anda..dan lihatlah kembali platform perjuangan anda..mahukah anda
melihat anak bangsa terus ketinggalan di persada dunia hanya kerana
anda mahukan prinsip sempit anda ditegakkan..

No comments: